La caixa
de
Meritxell Gonzalez Àvila
Victòria Jofre
2n B TEI
Índex
1.Introducció ..................................................................Pàg 1
2.Fitxes d’activitat
2.1.La capsa de les cançons .....................................Pàg 2
2.2.La capsa de sons................................................Pàg 3
2.3.El conte de la guitarra vermella.......................Pàg 4 a la 7
3.Conclusions ...................................................................Pàg8
1.Introducció
Des dels primers moments de la vida i fins i tot en el fetus de la mare, els infants escolten cançons i sons per tant quan arriben a l’escola ja tenen la seva petita col·lecció de melodies. Aquesta petita col·lació la porten apresa de casa ja que hi ha moltes cançons que es transmeten de generació amb generació.
A l’educació infantil es canta molt sovint doncs és un dels recursos més complet per arribar a l’emoció, sentir la música, ampliar el lèxic, aprendre moviments coordinant diferents ritmes i conèixer les possibilitats de la veu. Acompanyades de jocs musicals que assenyalen els primers ritmes, les cançons s’aprenen d’oïda però igual que a la classe es mostren textos i encara no es llegeix, caldrà mostrar partitures perquè vagin familiaritzant-se amb el codi d’escriptura de la música.
Per ultimi dir que tots els materials utilitzats per la realització de la nostra caixa de musica són reciclats, tant coses de casa com utilitzades en altres activitats.
2.Fitxes d’activitat
2.1Nom de l’activitat: La capsa de les cançons.
Destinataris : A partir d' 1 any.
Temporització: 20 min aproximadament
Objectius:
Escoltar cançons i aprendre-les.
Gaudir de l’audició i expressió musical.
Treballar les habilitats auditives.
Material:
Una capsa gran de cartró decorada.
Capsetes petites de diferents formes i mides
Elements referents de les cançons (titelles, dibuixos, etc.)
Desenvolupament
En rotllana es presentarà la capsa de les cançons creant un ambient d’expectació:
S’aniran mostrant diferents caixes, es preguntarà als infants que creuen que hi ha a l’interior, per posteriorment cantar la cançó representativa del objecte trobat a l’interior.
Avaluació
Avaluarem si els objectius proposats s’han aconseguit.
Això ho farem en acabar l’activitat amb un qüestionari per les educadores i un altre qüestionari per avaluar els infants.
ítems per avaluar als infants | Sí | No |
Memoritza la lletra de la cançó. | ||
Reconeix i relaciona l’objecte amb la seva cançó. | ||
Demostren interès per l’activitat realitzada |
ítems per avaluar a les educadores | Sí | No |
Hem dinamitzat correctament l’activitat | ||
El temps a estat l’adequat | ||
L’espai utilitzat a estat l’adequat | ||
Els materials utilitzat han estat motivadors per els infants |
2.2.Nom de l’activitat: La capsa de sons
Destinataris: A partir de 2 anys
Temporització:25 min aproximadament
Objectius:
Aprendre a relacionar sons amb els diferents instruments.
Treballar la cohesió de grup.
Fomentar la participació.
Desenvolupar el sentit de l’oïda
Material:
Ampolles de plàstic, tub de cartó, pot de vidre, macarrons, arròs, llenties, pedres
Desenvolupament
Primerament es mostrarà als infant els diferents instruments que hi ha en la caixa de sons. Seguidament es repartiran els materials com ampolles i pots perquè els infants enganxin gomets i creïn el seu propi instrument. Llavors aprendrem els diferent son que proporciona cada instrument, ens fixarem amb el so més greu, el més agut, el més ràpid, el mes lent i tot això fent espais de silenci. També utilitzarem música amb un cd.
Avaluació
Això ho farem en acabar l’activitat amb un qüestionari per les educadores i un altre qüestionari per avaluar els infants.
Items Per avaluar als infants | SI | NO |
Han participat activament amb l’activitat | ||
Han identificat els diferents sons | ||
Demostren interès per l’activitat realitzada |
ítems Per avaluar a les educadores | Sí | No |
Hem dinamitzat correctament l’activitat | ||
El temps a estat l’adequat | ||
L’espai utilitzat a estat l’adequat | ||
Els materials utilitzat han estat motivadors per els infants |
2.3.Nom de l’activitat: El conte de la guitarra vermella
Destinataris: A partir de 5
Temporització:15 min aproximadament
Objectius:
Aprendre a relacionar les imatges amb les notes musicals.
Treballar la cohesió de grup.
Desenvolupar el sentit de l’oïda i la vista
Material:
Confeccionar marionetes amb paper dels personatges del conte de la guitarra vermella, altres també fets amb porexpan i pintats amb pintura, la bossa feta de felpa, i la caixa de la guitarra
El conte:
Guitarra
Sabies que les notes musicals es diuen: DO RE , Mi, FA SOL LA SI?
És important que ho sàpigues per poder entendre el que et vaig a explicar. I què et vaig a explicar? El que li va passar una vegada al grill Ignasi. El dia que Ignasi va complir anys, els seus amics li van fer magnífics regals, però de tots, el que més li va agradar va ser la guitarra que li va portar el cuc Martí.
Era preciosa, de colorvermell i decorada amb estrelletes. Mai havia existit una guitarra igual, però… Saps una cosa? Per més que l’Ignasi la tocava i tocava no sortia cap so!, cap nota musical sortia per buscar a una altra nota… —No pot ser! —va cridar el cuc Martí—. La vaig comprar nova! —Va venir trencada! —va dir Ignasi amb ganes de posar-se a plorar— I ara? —Ara… ara… Jo ho vaig a solucionar! Espera’m que d’aquí una
estoneta tornoré—va afirmar en Martí i se’n va anar. 4
El cuc va buscar una bossa i disposat a trobar notes musicals va començar a caminar per tots costats. De sobte es va trobar amb un canari que cantava des de la seva gàbia, una cançó preciosa. En Martí es va apropar i li va preguntar: —Senyor canari, em regala una nota musical per a la guitarra del meu amic Ignasi que no sona? —Com no! Un parell! —li va dir i li va regalar un DO i un RE. —Gràcies! —va dir en Martí, va posar les notes en la bossa i va seguir el seu camí. Al cap d’unes hores només es va trobar amb una pardalet. Parat sobre una branca cantava i cantava… —Perdoni, pardaleta! Em regala una nota musical per a la guitarra del meu amic l’Ignasi que no sona? —Com no! te’n dono un parell! —i li va regalar un EL MI i un FA. Molt content el cuc Martí se les va guardar en la bossa i va seguir caminant. De sobte, va passar al costat d’un grill que estava cantant-li una cançó a la seva estimada… —Senyor Grill —va dir Martí—. Em regala una nota musical per a la guitarra del meu amic l’Ignacio que no sona? —Com no!, Et regalo un SOL! —Gràcies! —va dir Martí. La va guardar i es va anar de seguida (per no molestar). "Només falten dues notes! Qui me les donarà? Qui me les donarà?", pensava en Martí tot content. Pensava… pensava… De sobte va escoltar sortir d’una finestra una dolça cançó de bressol. En Martí va treure el cap i va veure una mare que cantava perquè el seu nadó dormís. Les notes de la cançó suraven per l’aire. En veu baixa Martí els va preguntar:
5
—Senyoretes Notes, alguna de vostès pot venir a viure a la guitarra del meu amic l’Ignasi que no sona? —Anem nosaltres dues! —van dir un LA i un SI, i es van acomodar soles dins de la bossa. —Llest! No en falta cap! —va dir feliç en Martí i va sortir corrent de puntetes. Mentrestant, l’Ignasi s’havia quedat dormit esperant al seu amic Martí. Martí va aprofitar i va obrir la bossa. Les set notes musicals es van acomodar una per una en les cordes de la guitarra. I així acaba aquest conte. Ah! Si alguna nit calorosa, obriu la teva finestra i escoltes la cançó d’un grill, segur però segur, que és l’Ignasi amb la seva guitarra vermella.
Cançó de les notes i vídeo
TOTES LES NOTES DE L'ESCALA
VAN SORTIR A PASSEJAR.
JO LES HE VISTES MOLT CONTENTES
I NO PARAVEN DE CANTAR:
DO, RE, MI, FA, SOL, LA, SI, DO, DO,
DO, SI, LA, SOL, FA, MI, RE, DO.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=-TxjBCto2yQ&noredirect=1
Desenvolupament
Primerament asseurem als infants amb rotllana i els posarem els seu barret del silenci.
Seguidament els introduirem l’activitat fent una breu pregunta.
-Sabíeu que les notes musicals es diuen: DO, RE, MI, FA ,SOL, LA, SI
Esperarem les diferents intervencions dels infants hi ha continuació explicarem el conte.
6
Avaluació
Això ho farem en acabar l’activitat amb un qüestionari per les educadores i un altre qüestionari per avaluar els infants.
Per avaluar als infants | SI | NO |
Han participat activament amb l’activitat | ||
Han estat atents durant tota la representació del conte | ||
Han passat una estona divertida |
ítems Per avaluar a les educadores | Sí | No |
Hem dinamitzat correctament l’activitat | ||
El temps a estat l’adequat | ||
Les marionetes utilitzat han estat motivadors per els infants |
Conclusió
Hem de dir que pensem que la música es un element molt utilitzat de manera global en l’educació dels infants i al mateix temps és un pilar fonamental pel desenvolupament de la infants.
Aquest treball ens a agradat fer-lo ja que hem conegut gran quantitat de material i noves metodologies per poder utilitzar-les en un futur a les aules.
També a la vegada pensem que te molta importància el treballar la musica a traves de les cançons és a dir amb la veu de les educadores ,que no pas amb audicions, suport CD. Ja que, amb la veu ajudes al infant a crear un vincle afectiu amb l’infant i de comunicació que serveix en tot moment durant l’estada a l’aula tant per donar confiança i seguretat a l’infant com per relaxar-lo o engrescar-lo.
Per acabar dir que aquest material que hem creat, pensem que ens servirà per utilitzar-lo en el nostre futur com educadores.
8
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada